Opskrift på hjemmelavet havremælk med honning

Det er mit første forsøg med plantebaseret mælk – jep, bedre sent end aldrig.

Og mit førstevalg var selvfølgelig havremælk. Fordi jeg elsker smagen af havre, og fordi det er noget man altid har i hjemmet og kan købes for småpenge. Så argumenterne er i orden.

 

Havremælk med honning

Et skønt vegetarisk alternativ til almindelig komælk, og som snildt kan laves i en vegansk udgave også. Erstat blot honning med dadler eller andre tørrede frugter – eller udelad sødning helt.

Havremælk er desuden helt fantastisk i smoothies! Den giver en god fylde og mæthed.

Jeg har sådan set altid brugt hele havregryn i mine smoothies, men synes dog at de godt kan blive lidt lange i konsistensen – især hvis man tager den med på farten og den får lov til at trække lidt. Men den oplevelse har jeg ikke haft med havremælken – nok fordi de fleste fibre sies fra.

Jeg udbløder gerne mine havregryn i vand natten over, da mange vigtige mineraler i havregryn er bundet til et ufordøjeligt kompleks kaldet fytinsyre. Udblødning hjælper frigivelse af mineralerne på vej, så du bedre kan optage dem.

 

Hvilke plantemælke er I fan af?

Hjemmelavet havremælk

Hjemmelavet havremælk er et skønt vegetariske alternativ til komælk. Vil du have en vegansk udgave kan du erstatte honning med dadler eller helt udelade sødning. Prøv den i smoothies!

Forfatter: Anja Suldrup
Ingredienser:
  • 100 g havregryn
  • 8-10 dl vand
  • 1 tsk honning
Sådan gør du:
  1. Lad havregryn udbløde i vand og honning natten over på køl. 

  2. Udblødningen bevirker at mineraler bedre frigives, men skal du bruge havremælk her og nu, så springes udblødningen bare over. 

  3. Blend godt.

  4. Sigt havremælken gennem en et rent ostelærred - det kan tage sin tid, så brug gerne hænderne til at presse væsken ud.

  5. Opbevares på køl og kan holde sig en 4-5 dage er min vurdering. 

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

GemGem

Forfatter

Bachelor i 'fødevarer og ernæring' og kandidatstuderende i 'fødevareinnovation og sundhed'. Mit hjerte banker for mad, sundhed, bæredygtighed og langsom livsstil.

2 Kommentarer

  1. Hej Anja

    Tak for en skøn blog med gode opskrifter, flotte billeder og en hyggelig tone 🙂
    Jeg er for nylig blevet fan af tahin-mælk, som jeg vil anbefale dig at prøve. Det er super simpelt, ca. 1 spsk tahin til en liter vand i blenderen – og lidt honning. Der behøver hverken ublødes eller sies og det smager super lækkert af sesam/tahin (som vist er rig på e-vitamin, hvis jeg husker rigtigt?) Desuden er det en nem og billig variant at lave i hverdagen, hvilket gør at jeg faktisk får det gjort regelmæssigt 🙂

    Mvh Rebecca

    • Anja Suldrup Svar

      Hej Rebecca

      Tusind tak fordi du læser med!
      Tahin-mælk lyder lækkert – og nemt! Det vil jeg klart prøve en dag 🙂 Og du har helt ret i at sesam (og deraf tahin) er rig på vitamin E foruden andre vitaminer og mineraler.

      Bedste hilsner, Anja

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.